48. hét
Hydrogen
mta | index | ME | NatGeo | mno
Környezet
Forma 1
StarCraft
Elvenar (HU)

Műszaki adatok - GR.3/FA.2/AV-8A

Gyártó: British Aerospace (korábban Hawker Siddely)
Hosszúság: 14, 37 m (F/A.2: 14.17)
Fesztáv: 7,6 m
Magasság: 3,42 m
Üres tömeg: 5533 kg
Tankolható üzemanyag: 2295 kg
Maximális fegyverterhelés: STOL: 3630 kg
Maximális felszállótömeg: VTOL: 2270 kg
Hajtómű típusa: Rolls-Royce Pegasus Mk 106
Hajtóművek száma: 1
Hajtómű teljesítménye: 95,64 kN
Maximális sebesség: utazómagasságon: Mach 1,25; tengerszinten: Mach 0,97
Utazósebesség: 650-835 km/h
Szolgálati magassági határ: 15 545 m
Szolgálati hatósugár: 1000 km
Átrepülési távolság: 3330 km
G-limit: +7,8 / -4,2
Személyzet: 1 fő
Hadrendbe állították: 1968 (GR.1)
Ára: GR.1: 0,85 millió GBP, T.2: 1,15 millió GBP (1966)
Ismert változatok: l. lejjebb

Típusváltozatok: GR 1.: az első sorozatban gyártott típus; T.2: kétszemélyes oktatóváltozat; GR.3: fejlesztett GR.1; T.4: kétszemélyes oktatóváltozat; AV-8A: a GR.3 amerikai változata, TAV-8A: utóbbi oktatóváltozata, AV-8C: az AV-8A-kból átalakított változat erősebb szerkezettel és továbbfejlesztett kommunikációs rendszerrel; AV-8S és TAV-8S: a spanyol haditengerészet számára gyártott változatok, AV-8B/GR.5: Harrier II, Harrier II Plus: GR.7; GR.9; FRS.1: a GR.3 hajófedélzeti változata a brit haditengerészet számára; FRS.51: az FRS.1 India számára módosított változata; T.60: ennek oktatóváltozata; F/A.2: fejlesztett vadászbombázó fejlesztett radarral és pilótafülke-kijelzőkkel a RN számára.

Harrier II Plus: A Harrier továbbfejlesztése. Harrier II a Gr. 5-östől kezdve valamennyi Harrier. 1983 óta létezik, ezt követően fejlesztette ki az USA, Spanyolország és Olaszország a Harrier II Plust, amerikai típusjelzéssel az AV-8B-t. Ezekkel az AV-8A-kat és az A-4M-eket váltották fel. A felhasználási területe légi támogatás, földi célpontok támadása, helikopterek kísérete, fegyveres felderítés, földi légvédelem felszámolása. Képes éjjel is bevetést végrehajtani. Üzemeltethető akár repülőgép-hordozókról, akár ideiglenes repülőterekről. Levegőben utántölthető. Az Öböl-háború földi hadműveleteiben csak 60 km-re a kuvaiti határtól állomásoztak, ezzel a Harrierek voltak a leginkább előretolt taktikai csatarepülőgépek. 3380 bevetést teljesítettek több mint 4000 órás időtartamban. A brit GR. 5-ösöket is mind átalakítják/átalakították GR. 7-esekké. A GR. 7 oktatóváltozata a T. 10.

Hajtómű: a legújabb Rolls-Royce Pegasus 11-61 (amerikai típusjelzéssel F402-RR-408) 104 kN-os tolóerővel szerelték, ami nagyon fontos a felszállótömeg szempontjából STO felszállásnál, különösen nagy melegben.

Elektronika: Hughes APG-65 radar, FLIR, inerciális navigációs rendszer, a színes mozgó térképes kijelzővel, széles látókörű HUD, multifunkciós színes LCD-k, HOTAS-rendszerű botkormány és gázkar, NVG.

Fegyverzet: a törzs alatt két felfüggesztési ponton baloldalt egy ötcsövű 25 mm-es GE GAU-12/U gépágyú, jobboldalt a hozzátartozó tár 300 lőszerrel, az AV-8B-ben két 25 mm-es Royal Ordnance Factories gépágyú 100-100 lőszerrel (az Aden utóda). A kettő között egy 454 kg-os teherbírású felfüggesztési pont. A szárnyak alatt 3-3 felfüggesztési pont belülről kifelé haladva 907, 454, 286 kg teherbírással, a belső kettő "nedves", vagyis póttartály is függeszthető rá (ilyenkor viszont a gépnek a manőverezési lehetősége csökkentett). A Harrier II Plusnak van két további szárny alatti felfüggesztési pontja Sidewinderek számára a támasztófutók előtt. Tipikus fegyverterhelése 2-4 Sidewinder, Matra Magic, vagy AGM-65E Maverick rakéta, vagy 6 Sidewinder; maximum 16 245 kg-os szabadesésű vagy fékezett bomba, 12 BL-755, vagy hasonló kazettás bomba, 10 Paveway lézerirányítású bomba, 8 napalmbomba, 10 db Matra 155 nem irányított rakétakonténer egyenként 18 db 68 mm-es SNEB rakétával, vagy még két gépágyúkonténer. Képes hordozni az AIM-120 AMRAAM és az AGM-84 Harpoon rakétákat is.

Műszaki adatok - GR.7 (AV-8B)

Gyártó: BAE és MDD
Hosszúság: 14,12 m
Fesztáv: 9,25 m
Magasság: 3,55 m
Szárnyfelület: 22,18 m2
Üres tömeg: 6336 kg
Tankolható üzemanyag: nincs adat
Maximális fegyverterhelés: két gépágyú + 2268 kg
Maximális felszállótömeg: 435 m-es STO: 14 061 kg; VTO: 9342 kg
Maximális leszállótömeg: 11 340 kg
Maximális függőleges leszállótömeg: 9043 kg
Maximális tömeg egy 7 g-s manőverhez: 10 410 kg
Hajtómű típusa: Rolls-Royce Pegasus 11-61 (F402-RR-408)
Hajtóművek száma: 1
Hajtómű teljesítménye: 104 kN
Maximális sebesség: utazómagasságon Mach 0,98; tengerszinten Mach 0,87
G-limit: +8 / -3
Szolgálati magassági határ: 15 240 m
Átrepülési távolság: 3191 km
Fegyverfelfüggesztési pontok: 9
Személyzet: 1
Hadrendbe állították: AV-8B: 1985, Harrier GR. 5: 1987, Harrier II Plus (GR. 7) / AV-8B Plus: 1994
Üzemeltető országok: Nagy-Britannia, USA (USMC)
Ára: nincs adat
Ismert változatok: Harrier GR.7 és AV-8B

Továbbfejlesztés - Harrier GR. 9/9a és T. 12:ez a HMP (Harrier Modification Programme) 3 néven fut. Várhatóan az utolsó változata a típusnak, mielőtt felváltja az F-35. A fejlesztés két fő területe a fegyverrendszer (IWP- Integrated Weapon Programme) és a hajtómű (Pegasus Mk. 107).

Integrated Weapon Programme: Storm Shadow taktikai robotrepülőgép és Brimstone fegyverek használata, ASRAAM rakétával is fel tervezték szerelni, de ezt utóbb elvetették. Az intelligens fegyverek használatához a számítógéprendszert is jelentősen fejleszteni kell, valamint az inerciális navigációs rendszert GPS-szel kell kiegészíteni. Ezeken kívül a biztonságot is növelik a földközelség-jelzővel (Ground Proximity Warning System - GPWS). További szándék a felszállótömeg növelése 15 300 kg-ra. Utóbbira szükség lenne a nehéz Storm Shadow hordozásához is.

A jelenlegi GR. 7-eseket is továbbfejlesztik az IWP-vel és az Mk. 107 hajtóművel, ezek a GR. 9a típusjelzést kapják. További fejlesztés lesz a kompozitanyagokból készített törzs, amely jobban ellenáll a hajtóműgázok okozta anyagfáradásból eredő töréseknek. A program 2006-ra fejeződik be.

Üzemeltető országok: USA, Nagy-Britannia, Spanyolország, India, Tajvan is rendelt 60 darabot.

Bevetések: Falkland-konfliktus (1982 - 22 argentin gépet lőttek le), Öböl-háború és az azt követő légtérellenőrzések a mai napig, Bosznia (1995).

harcirepulo.hu




vissza
Vadászgépek