..::starbug::.. - StarCraft, Brood War

50. hét
Hydrogen
mta | index | ME | NatGeo | mno
Környezet
Forma 1
StarCraft
Elvenar (HU)


StarCraft

Történet | Videók
SarahKerrigan
StarCraft2 videók és képek

A StarCraft egy, az 1998-as, eredeti kiadása óta nagy népszerûségnek és szakmai elismertségnek örvendõ valós idejû stratégiai számítógépes játék, melyet a Blizzard jelentetett meg. Az emberek és két képzeletbeli faj súrlódásokkal teljes találkozását elmesélõ története azóta számos mûben köszönt vissza - a több platformra elkészült játék tudományos-fantasztikus univerzumát regények és novellák egészítik ki.

A kiadása évében az eladási listák élére került StarCraft megbecsültségét a számos elismerés - köztük a Legjobb stratégiai játék kategóriában elnyert Origins Award - mellett az a tény is jól példázza, hogy a nemzetközi World Cyber Games a mai napig bonyolít mérkõzéseket vele. Népszerûsége lassan apad, mindazonáltal helyenként, különösen Dél-Koreában szabályos kultusz övezi.

Eddigi egyetlen hivatalos kiegészítõje a StarCraft: Brood War (1998). A fejlesztõ cég már bejelentette a játék második részét, de a megjelenés körülményei még nem tisztázottak.

Játékmenet

A StarCraft játékmenete alapvetõen két erõforrás, az ásvány és a vespene gáz bányászata és a készletekkel való gazdálkodás körül összpontosul; ezen nyersanyagok szükségesek szinte minden mûvelethez, így többek közt a továbbfejlõdéshez, az új egységek kiképzéséhez, a meglévõk javításához és az épületek felhúzásához. Alapvetõen a velük való helyes sáfárkodás juttathatja döntõ elõnyhöz a játékost ellenfeleivel szemben. A bányászat menete nem tér el lényegesen a különbözõ fajok esetében.

A játék másik fontos aspektusa az utánpótlás, amely a seregek túlburjánzását hivatott megakadályozni; ha ez nem biztosított, további egységek nem képezhetõek ki. A két humanoid faj épületek felhúzásával, míg a zerg egy különleges egység, a fenntartó (angolul: overlord) tenyésztésével javíthat helyzetén. Az utánpótlás folyamatos biztosítása a gyõzelem második alappillére. Emellett él még a játékban egy beépített felsõ korlát az egységek számára, amely szerint minden játékosnak legfeljebb 200 egysége lehet egyidõben; ez alól az egyetlen kivétel a zerg fenntartó, amelybõl korlátlan mennyiség birtokolható, mivel nem számít bele ebbe a limitbe.

Az épületek helyes elrendezése, vagyis a bázis kialakítása a támadások visszaverésénél jut fontos szerephez; a játékosok rendszerint nagy hangsúlyt fektetnek nyersanyag-forrásaik biztosítására mind védelmi épületekkel, mind a harci egységeikkel; ezzel párhuzamosan a támadásnál általában az ellenfélnek a forrásoktól való elvágása a fõ cél. Az épületek fajonként igen erõsen eltérnek, mind az építhetõség, mind a nyersanyag-igény, mind funkció szempontjából. A leglényegesebb különbség talán, hogy a zerg épületei csak fertõzött talajra építhetõek, amelyre azonban a protoss vagy terran épületek nem húzhatóak fel.

A leglátványosabb játékelem kétségkívül a haderõ; ennek megfelelõ kezelése a kulcs a gyõzelemhez. Ugyan az egyes fajok egységei merõben eltérnek, az erõviszonyok - ellentmondva a játék történetének - mégis kiegyensúlyozottak: egyik félnek sincs nagy elõnye a többivel szemben.

Történet

A StarCraft cselekménye egy a messzi jövõben játszódó sci-fi, amely három intelligens faj küzdelmeit követi nyomon a világegyetem egy távoli területén; ezek a Földrõl elszármazott emberek, avagy a terranok, a közös tudattal rendelkezõ, rovarszerû lényekbõl álló zerg, illetve a rendkívül magas technikai fejlettséggel bíró, pszionikus energiákkal is manipuláló humanoid protossok. Konfliktusukat az egyjátékos küldetés dolgozza fel, míg az elõzményeket a játékhoz mellékelt füzet taglalja.

A helyszín

A StarCraft története egy, a Naprendszertõl mintegy 60 000 fényév távolságra levõ kitalált ûrövezetben, a Koprulu szektorban játszódik.

 

Az elõtörténet

A terranok elõtörténete

A területet a távoli jövõben a Földrõl érkezett telepesek, pontosabban kitoloncolt elítéltek népesítik be (a játékban: terranok). Az eredetileg a szomszédos csillagrendszerbe irányított automatizált ûrhajók egy mûszaki-vezérlési hiba miatt - közel 30 évnyi utazás után - kötöttek ki ilyen távol az anyabolygótól, s így elszigeteltségüket a szülõotthontól való irtózatos távolság is betetõzte. Ennek ellenére az emberek viszonylag hamar magukra találtak, több bolygóra kiterjedõ kolóniáik érdekszférákba tömörültek, amelyek közül a legjelentõsebbekké a Konföderáció, illetve az ezzel szembenálló "Korhal fiai" (angolul: Sons of Korhal) váltak. A helyi hatalmak torzsalkodása állandó háborúskodást szült, aminek ellenére a technikai fejlõdés gyors ütemû volt, s nyersanyagok után kutatva az ottani emberiség folyamatosan terjeszkedett, hogy bolygót bolygó után vegyen birtokába.

A protossok elõtörténete

A protoss alapvetõen egy a háttérben meghúzódó, békés, nemes értékekkel bíró faj, amely az emberin jóval túlmutató technikai fejlettségi szinten áll. Humanoidok, az egyes egyedek egyéniséggel bírnak, ugyanakkor a faj túljutott a fejlõdés kezdeti szakaszain, és szinte teljesen egységes kormányzattal és elvekkel bír. Teremtõik, a xel'nagák tradícióit folytatva életüket szülõbolygójuk és a szomszédos csillagrendszerek élõvilágának tanulmányozásával töltik a be nem avatkozás elve mellett, de azzal a szándékkal, hogy azokat megóvják a külsõ veszélyektõl és támadóktól. Megfigyelési területük kiterjesztésekor fedezik fel a Koprulu szektor embereit, akiket õshonosnak vélnek, így gyors terjeszkedésüket látva sem avatkoznak be. Belharcaikkal párhuzamos fejlõdésüket látva mély tisztelet alakul ki bennük az emberek iránt. Ez annak a párhuzamnak is köszönhetõ, hogy egy régebbi idõben, a protoss polgárháború idején saját kultúrájuk mély törést élt át, amikor - teremtményeikben csalódva - a xel'nagák végleg megszakították velük kapcsolataikat. A teremtõk igyekeztek balsikerük minden nyomát eltávolítani archívumaikból: így merült feledésbe az is, hogy hol van a protossok anyabolygója, az Aiur.

A zergek elõtörténete

A protossokhoz hasonlóan a zerg is a xel'nagák "munkájának" eredménye; a protoss polgárháborút és korábbi megfigyeléseiket elemezve a teremtõk arra a következtetésre jutottak, hogy az ellenségeskedés fõ oka az egyén léte, az individuum. Ennek megfelelõen létrehozták a Központi Tudatot (angolul: Overmind). Feladva továbbá elveiket a humanoid életformák felsõbbségérõl, egy a protossoktól távoli bolygón rovarszerû élõlények genetikai módosításába kezdtek: ezeket képessé tették a nagyobb szervezetekben való élõsködésre, azok irányítására, genetikai információik kisajátítására. A Központi Tudat látva, hogy szülõbolygójáról hamarosan elfogynak a szabad, még elfoglalható teremtmények, titokban elõkészítette a xel'nagák beolvasztását, majd a tervet egy alig néhány órás ütközetben sikerre vitte a meglepett teremtõkkel szemben, akiknek genetikai készlete és teljes tudásanyaga az Overmind tulajdonává vált.

A közvetlen elõzmények

A zerg Központi Tudat felhasználva a xel'nagák adatbázisait értesült azok korábbi munkásságáról, köztük a protossok létérõl is. Példátlan fejlettségüket látva beolvasztásuk mellett döntött; egyrészt azonban az archívum hiányosságai miatt nem tudta pontos helyüket, másrészt tisztában volt vele, hogy az ellenük való harcban esélytelen volna, hisz nem rendelkezett a protossokéhoz hasonló pszionikus energiákkal. Az adatbázisban egyéb, ilyen képességekkel megáldott lényeket nem talált; meglepetésként érte tehát a hasonló, ám még nem kifejlõdött tulajdonságokkal bíró emberi faj felfedezése, amelyre a Koprulu szektort felderítve akadt rá. Látva viszonylagos fejletlenségüket a beolvasztásuk mellett döntött, nem tudván, hogy a területet a protossok figyelik. Õk, megrémülve az új idegen fajtól, s annak gyors elõrenyomulásától - önmagukat is veszélyben érezve - megszavazták a beavatkozást. A Tassadar fõpap és végrehajtó által vezetett protoss flotta ennek megfelelõen elpusztította az egyik zerggel fertõzõdött bolygót, lelkiismereti okokból azonban - idõlegesen - felhagytak a hadmûvelettel. Mivel az emberek kezdetben nem is érzékelték a zerg jelenlétét, a protossokat önmaguk ellenségeként azonosították; a másik veszélyt a terranok közül leghamarabb a Korhal fiai észlelte, és a zergek csalogatásával ezt fõ riválisa, a Konföderáció kikezdésére használta fel.

A StarCraft történetvezetése

A terran fejezet

A játékos kezdetben a Konföderáció gyarmati elöljárója, ebben a tisztjében találkozik Jim Raynorral, Mar Sara kolónia marsalljával is. Elsõként ismerve fel az idegen jelenlétet, egy közös akcióban lerombolnak egy, már a zerg által birtokolt parancsnoki központot. A hatalmasságok azonban nem ismerik el az idegenek létezését, így a két vezetõt a Konföderáció tulajdonának elpusztításáért perbe fogják, s Raynort börtönbe vetik. Miután a játékos kiszabadítja a fogságból társát, mindketten a Korhal fiai oldalára állnak. A protossok mindeközben földig rombolják a szintén zergek által megszállt Chau Sarát. Ezt látva a Korhal fiai vezetõje, Arcturus Mengsk úgy dönt, hogy legerõsebb ellenfelét a két idegen faj révén üti ki a nyeregbõl: megbízza Sarah Kerrigant azzal, hogy a zergeket csalja el a Konföderáció többi kolóniájához is. Az öngyilkos akció sikerrel jár, s az épségben megmaradt kolóniákat egybefogva Mengsk megalakítja a Domíniumot, egyben annak császárává teszi magát. Kerrigan azonban a zergek fogságába kerül; a játékos és Raynor számára egyértelmûvé válik, hogy Mengsk egyszerûen feláldozta egyik legjobb emberét, s elhagyják a Domíniumot.

A zerg fejezet

Itt a játékos egy újonnan teremtett zerg irányító szerepét kapja, s feladata a zerg fogságba esett Kerrigan õrzése és asszimilása. Mivel a terran nõ az egyik legerõsebb pszionikus képességekkel rendelkezõ ember, a Központi Tudat megtalálja benne számítását, s a harcokban segítségével sikert sikerre halmoz. Mindeközben Tassadar fõpap és az Aiurról egykor számûzött sötét papok szövetségre lépnek a zerg ellen: erejükkel képesek a zerg irányítók végleges elpusztítására (egyébként a sötét papok ereje nélkül legyõzötteket a Központi Tudat képes azonnal újrateremteni). A zerget súlyos csapás éri, amikor a számûzöttek Zeratul vezetésével megölik a Garm fészekalj irányítóját: annak tagjai kontroll nélkül elvesznek a raj számára. Az ütközet során azonban Zeratul rövid ideig elmebeli kapcsolatba kerül a zerggel, s így kitudódik a protoss anyabolygó pontos helye. Az Aiurt érõ ellentámadás - hiába a hõsies protoss ellenállás - a zerg részleges gyõzelmét hozza, s az megtelepszik a bolygón.

A protoss fejezet

Az aiuri protossok körében mély felháborodást váltott ki Tassadar és a számûzöttek együttmûködése, ezért a fõpap megbízatását visszavonják, rangját elveszik és kizárják a közösségbõl. A zerg megérkezésére új flottaparancsnokot választanak (ez a játékos karaktere), s miután vezetésével leszámolnak a bolygón gyökeret vert idegenekkel, a Konklávé azzal bízza meg, hogy Tassadart mint árulót tartóztassa le és hozza ítélõszék elé. Nem várt módon azonban az új vezér a számûzöttek oldalára áll, aminek következtében kitör a második protoss polgárháború. Miután Zeratul további két irányítóval végez, hogy ezzel példát mutasson az aiuriak számára, a felek elcsitulnak és szövetségre lépnek, s a Jim Raynor vezette maroknyi terran csapattal közösen végsõ támadásra szánják el magukat. A Központi Tudat elpusztítására induló sereg végül is súlyos vérveszteségek árán, és Tassadar önfeláldozásával eléri célját.

A történetet a Brood War címû kiegészítõ viszi tovább.

wikipedia


elore
Oldal tetejére